کد خبر: ۱۲۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
عبدالله انوار:


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عبدالله انوار عصر امروز (دوشنبه 24 اردیبهشت) در نشست «هم اندیشی ادب و اندیشه از فردوسی تا خیام»، اظهار داشت: امروز می خواهم تنها درباره خیام و آن هم نه اینکه خیام چند ساله بوده و در کجا به دنیا آمده است، بلکه می خواهم درباره خیام ریاضیدان و حکیم و شاعر بگویم.
وی افزود: خیام برای اولین بار معادلات درجه سوم را حل کرد و در واقع قبل از اینکه هندسه کشف شود او معادلات درجه سوم را حل می کنند و با این کار درواقع نشان داده که چه نگاهی به معادله داشته است.
عضو شواری علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در ادامه به مسئله هندسه در تفکرات خیام اشاره کرد و گفت: در هندسه همواره از یک نقطه یک خط موازی کشیده می شود اما خیام خط دیگری برای هندسه ترسیم کرده است.
انوار به تفکر خیام درباره فلسفه نیز اشاره کرد و توضیح داد: خیام درباره فلسفه نوشته‌های کوتاهی آن هم بیشتر درباره مسئله «وجود» دارد. این درحالی ست که همین نوشته ها کوتاه همواره مورد مرجع بسیاری از متفکران قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: بحث خیام درباره مسئله وجود به مراتب جلوتر از مباحث فلاسفه غرب در این زمینه است.
عضو شواری علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، افزود: مسئله وجود در نظر فلاسفه غربی که با نام (اگزیستانس) مطرح شده است در تشریح آن متوجه می شویم که آنها اصلا وجود را درک نکرده اند. بنابراین معتقدم درباره وجود تنها ابن سینا به صورت مفصل و خیام کوتاه اما دقیق درباره آن سخن به میان آورده اند.
رباعیات خیام بحث دیگی بود که انوار در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد و توضیح داد: بین 300 تا سه هزار روباعی به خیام نسبت داده شده است که آن نیز تفکرات عمیقی و البته تناقض در معانی وجود دارد که بحث دربار آن و درسی و نادرستی اش موضوعی است که همچنان مورد توجه اندیشمندان است.

**از شاهنامه می توان به عنوان یک وطن نام برد
به گزارش ایرنا، در ادامه این نشست ابوالفضل خطیبی عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: فردوسی در شاهنامه بزرگی و ادب خود را در بیت اول و آخر آورده است آنجه که با نام خدا شاهنامه را آغاز و با نام خدا بعد از سی سال آن را تمام می کند.
وی افزود: از شاهنامه می توان به عنوان یک وطن نام برد چرا که بعد از فردوسی ترکان و مغول ها بر ایران حکومت می کنند و وطنی باقی نمی ماند اما در این زمان وطن در شاهنامه فردوسی تنها متجلی بوده است.
خطیبی در پاسخ به این پرسش که واقعا چرا شاهنامه جاودانه شده است، توضیح داد: یکپارچگی سیاسی، جغرافیایی و روایی در شاهنامه از مهمترین دلایل جاودانگی آن است.
این عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: شاهنامه ما را با یک روایت از تاریخ باستان کشورمان آشنا کرده است. بنابراین معتقدم فخر شاهنامه در زبان ان است نه محتوایش.
وی افزود: البته که محتوا شاهنامه بسیار مهم است اما این محتوا در متون دیگر نیز است ولی زبان فاخر و خلاقیت فردوسی است که باعث ماندگاری او شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار