کد خبر: ۱۲۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
برای آن دسته از علاقمندانی که موفق به حضور در موزه نشدند.


عصر ایران - از تاریخ 14 اسفند سال گذشته تا 8 مرداد سال جاری 56 شئی تاریخی موزه لوور پاریس در معرض دید علاقه‌مندان در موزه ملی ایران قرار گرفت. با وجود استقبال گسترده از این حرکت فرهنگی هنوز شاید علاقمندانی باشند که موفق به بازدید از این آثار نشده‌اند به همین دلیل در یک گزارش تصویری اکثر آثار با عکس و شرح (همان متن‌‌نوشته‌های کنار آثار در موزه) معرفی می‌گردد:  

سر ایزد بانو معروف به نیوبه ایتالیا قرن 1 یا 2 میلادی سنگ مرمر
سر ایزد بانو معروف به نیوبه
ایتالیا قرن 1 یا 2 میلادی
سنگ مرمر
فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم فرانسه، حدود 1565-1563 سنگ مرمر مصادره شده در انقلاب فرانسه، 1974 میلادی، واگذاری به موزه لوور1818 میلادی این پیکره بر روی آرامگاه مخصوص قلب پادشاه فرانسه، فرانسوای دوم در کلیسای جامع اورلئان قرار داشت و توسط فرمن روسل ساخته شده است. در آن دوره پس از درگذشت شاه، بدن، قلب و امعا و احشا او را جداگانه در چند آرامگاه به خاک می سپردند.
فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم
فرانسه، حدود 1565-1563
سنگ مرمر
مصادره شده در انقلاب فرانسه، 1974 میلادی، واگذاری به موزه لوور1818 میلادی
این پیکره بر روی آرامگاه مخصوص قلب پادشاه فرانسه، فرانسوای دوم در کلیسای جامع اورلئان قرار داشت و توسط فرمن روسل ساخته شده است. در آن دوره پس از درگذشت شاه، بدن، قلب و امعا و احشا او را جداگانه در چند آرامگاه به خاک می سپردند.
فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم
فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم
مجسمه مینرو مشهور به اورسه/ هنر رومی، حدود 150-200 میلادی/ سنگ رخام، عقیق، مرمر، سنگ سماق/ مجسمه رومی به صورت برداشتی از اثر مفرغی یونانی اواخر قرن پنجم پیش از میلاد با موضوع ایزد بانوی عشق، آفرودیت. بعدها تغییر قطعه کهن با افزودن کلاهخود و جغد نماد "مینِرو" ایزد بانوی جنگ و خردمندی.
مجسمه مینرو مشهور به اورسه/
هنر رومی، حدود 150-200 میلادی/
سنگ رخام، عقیق، مرمر، سنگ سماق/
مجسمه رومی به صورت برداشتی از اثر مفرغی یونانی اواخر قرن پنجم پیش از میلاد با موضوع ایزد بانوی عشق، آفرودیت.
بعدها تغییر قطعه کهن با افزودن کلاهخود و جغد نماد
مجسمه مینرو مشهور به اورسه
مجسمه مینرو مشهور به اورسه
مجسمه مینرو مشهور به اورسه
مجسمه مینرو مشهور به اورسه
مجسمه نیم تنه امپراطور مارکوس اورلیوس/ هنر رومی، حدود 170 میلادی/ کشف شده در نزدیکی رم(ایتالیا) در سال 1674/ الحاق به مجموعه های موزه لوور در 1807 میلادی
مجسمه نیم تنه امپراطور مارکوس اورلیوس/ هنر رومی، حدود 170 میلادی/ کشف شده در نزدیکی رم(ایتالیا) در سال 1674/ الحاق به مجموعه های موزه لوور در 1807 میلادی
مجسمه هوروس به شکل شاهین/ روم(ایتالیا) حدود 341-380 پیش از میلاد/ گرانیت، عقیق/ در مصر باستان شاهین با خورشید پیوند داشت و تجلی ایزد مصری هوروس، پسر و وارث مشروع تاج و تخت پدرش، اُزیریس بود. هنگام خرید اثر برای موزه لوور در سال 1815 هوروس تاج پادشاهی بر سر داشت که بعدها برداشته شد.
مجسمه هوروس به شکل شاهین/ روم(ایتالیا) حدود 341-380 پیش از میلاد/ گرانیت، عقیق/ در مصر باستان شاهین با خورشید پیوند داشت و تجلی ایزد مصری هوروس، پسر و وارث مشروع تاج و تخت پدرش، اُزیریس بود. هنگام خرید اثر برای موزه لوور در سال 1815 هوروس تاج پادشاهی بر سر داشت که بعدها برداشته شد.
مجسمه هوروس به شکل شاهین
مجسمه هوروس به شکل شاهین
مجسمه نشور/ الفانتین(مصر) دوره حکمرانی آپریس 570-589 پیش از میلاد/ سنگ بازالت/ الحاق به مجموعه لوور 1815 میلادی/ مجسمه مردی به نام "نشور" مرزبان و رئیس گمرک، 3 ایزد اصلی پرستشگاه را معرفی می‌کند با کتیبه‌ای روی پایه آن با مضمون توصیف هدایای او از طرف حکمران به پرستشگاه، همچنین وعده او به کاهنان که در ازای پرستش گا(عنصر انرژی حیاتی در اندیشه مصر باستان) و مجسمه او، حرفه کاهنان بعد از آن‌ها به فرزندانشان انتقال یابد.
مجسمه نشور/ الفانتین(مصر) دوره حکمرانی آپریس 570-589 پیش از میلاد/ سنگ بازالت/ الحاق به مجموعه لوور 1815 میلادی/ مجسمه مردی به نام
مجسمه ابوالهول به نام فرعون هاکور/ممفیس مصر/ دوران حکمرانی آخوریس 379-393 پیش از میلاد/ سنگ گرانودیوریت/ الحاق به مجموعه موزه لوور 1808 میلادی/ ابوالهول یا اسفینکس، در کسوت نگهبان حافظ نظم جهان، با دستار انحصاری شاهی به سر و مار نگهبان قلمروی شاهی و کتیبۀ روی پایۀ مجسمه، که در آن فرعون آخوریس معرفی شده و نام ایزد مصری پتاح در عبارت "پتاح که در جنوب دیوار دراوست" بر کتیبه آمده؛ ایزد پتاح در ممفیس پرستیده می‌شده و خاستگاه اثر احتمالا همین شهر است.
مجسمه ابوالهول به نام فرعون هاکور/ممفیس مصر/ دوران حکمرانی آخوریس 379-393 پیش از میلاد/ سنگ گرانودیوریت/ الحاق به مجموعه موزه لوور 1808 میلادی/ ابوالهول یا اسفینکس، در کسوت نگهبان حافظ نظم جهان، با دستار انحصاری شاهی به سر و مار نگهبان قلمروی شاهی و کتیبۀ روی پایۀ مجسمه، که در آن فرعون آخوریس معرفی شده و نام ایزد مصری پتاح در عبارت
مجسمه ابوالهول به نام فرعون هاکور
مجسمه ابوالهول به نام فرعون هاکور
مجسمه ابوالهول به نام فرعون هاکور
مجسمه ابوالهول به نام فرعون هاکور
مجسمه شفابخش/ نئونتوپُلیس(مصر) قرن 4 پیش از میلاد/ سنگ بازالت/ الحاق به مجموعه‌های موزه لوور در 1898 میلادی/ مجسمه کاهن ناشناس، نصب شده احتمالا روی حوض به شکلی که آب روی مجسمه می‌ریخته و سپس به داخل حوض سرازیر می‌شده، با کتیبۀ روی مجسمه با این مضمون:«کسی که از این آب بنوشد، باشد که همین قلبش و همین سینه‌اش با این حمایت‌های جادویی محکم شود» آبی که همراه با خواندن این اوراد نوشیده می‌شد دوای "سوزش" بود: «آن‌گاه که مارها بیرون میآیند و از میان خانه ها میگذرند»
مجسمه شفابخش/ نئونتوپُلیس(مصر) قرن 4 پیش از میلاد/ سنگ بازالت/ الحاق به مجموعه‌های موزه لوور در 1898 میلادی/ مجسمه کاهن ناشناس، نصب شده احتمالا روی حوض به شکلی که آب روی مجسمه می‌ریخته و سپس به داخل حوض سرازیر می‌شده، با کتیبۀ روی مجسمه با این مضمون:«کسی که از این آب بنوشد، باشد که همین قلبش و همین سینه‌اش با این حمایت‌های جادویی محکم شود» آبی که همراه با خواندن این اوراد نوشیده می‌شد دوای
مجسمه شفابخش
مجسمه شفابخش
مجسمه شفابخش
مجسمه شفابخش
آمفورا: نبردهای جنگجویان پیادۀ یونانی/ کشف در وولچی، ایتالیا/ هنر یونانی، حدود 510-520 پیش میلاد/ خاک رس، مجموعه شارل-لوسین بناپارت، الحاق به مجموعه لوور 1850 میلادی/ خمره‌ای با صحنه مبارزه 3 جنگجوی یونانی در هر دو سوی آن با سپرهای دایره ای شکل موسوم به هوپلون و تکنیک نمایش شخصیت‌ها به رنگ سیاه براق و درخشان در پس زمینۀ نارنجی رنگ خاک رس سرشار از آهن و استفاده ازبرش‌ها و برجسته کردن رنگ‌های سرخ و سفید برای نمایش جزئیات. مجموعه متعلق به شالرل-لوسین بناپارت، ملقب به شاهزاده کانینو برادرزادۀ امپراتور فرانسه ناپلئون اول بود.
آمفورا: نبردهای جنگجویان پیادۀ یونانی/ کشف در وولچی، ایتالیا/ هنر یونانی، حدود 510-520 پیش میلاد/ خاک رس، مجموعه شارل-لوسین بناپارت، الحاق به مجموعه لوور 1850 میلادی/ خمره‌ای با  صحنه مبارزه 3 جنگجوی یونانی در هر دو سوی آن با سپرهای دایره ای شکل موسوم به هوپلون و تکنیک نمایش شخصیت‌ها به رنگ سیاه براق و درخشان در پس زمینۀ نارنجی رنگ خاک رس سرشار از آهن و استفاده ازبرش‌ها و برجسته کردن رنگ‌های سرخ و سفید برای نمایش جزئیات. مجموعه متعلق به شالرل-لوسین بناپارت، ملقب به شاهزاده کانینو برادرزادۀ امپراتور فرانسه ناپلئون اول بود.
لوح جشن عروسی تتیس و پِله/ ایتالیا نزدیک رم 50 پیش میلاد تا 50 میلادی/ گل‌پخته، مجموعۀ کامپانا، الحاق به مجموعه‌های موزه لوور 1861/ لوح جشن عروسی تتیس و پله، قهرمانان اسطوره‌های یونانی از گروه اشیا تزیینی معماری که به صورت فراوان در دوره گذار به مسیحیت در ایتالیا با قالب ساخته می‌شد. از لوح‌های مارکی کامپانا (1808-1880) به دست آمده در جریان کاوش‌هایی در قرن نوزدهم میلادی که وی حامی مالی آن‌ها بود و بازسازی کامل در کارگاه‌های او. خریداری شده در سال 1861 م به دستور امپراتور فرانسه، ناپلئون سوم، همراه با بیش 11000 اثر از مجموعۀ کامپانا برای موزۀ لوور، از جمله 300 لوح کامل و حدود 6000 قطعه ار لوح‌های مختلف.
لوح جشن عروسی تتیس و پِله/ ایتالیا نزدیک رم 50 پیش میلاد تا 50 میلادی/ گل‌پخته، مجموعۀ کامپانا، الحاق به مجموعه‌های موزه لوور 1861/ لوح جشن عروسی تتیس و پله، قهرمانان اسطوره‌های یونانی از گروه اشیا تزیینی معماری که به صورت فراوان در دوره گذار به مسیحیت در ایتالیا با قالب ساخته می‌شد. از لوح‌های مارکی کامپانا (1808-1880) به دست آمده در جریان کاوش‌هایی در قرن نوزدهم میلادی که وی حامی مالی آن‌ها بود و بازسازی کامل در کارگاه‌های او. خریداری شده در سال 1861 م به دستور امپراتور فرانسه، ناپلئون سوم، همراه با بیش 11000 اثر از مجموعۀ کامپانا برای موزۀ لوور، از جمله 300 لوح کامل و حدود 6000 قطعه ار لوح‌های مختلف.
سنگ مزار با نام فیلیس/ جزیره تاسوس(یونان)، حدود 440-450 پیش میلاد/ مرمر تاسوس، حاصل از ماموریت کاوش امانوئل میلر،1865 میلادی/ سنگ مزار بزرگ با تصویر بانوی متوفی،«فیلیس، دختر کلئوکن» بر اساس کتیبۀ موجود بر ان. دختر جوان روی چهارپایه نشسته، با پیراهنی کوتاه و بالاپوش ضخیم و چین‌دار روی آن و جعبه‌ای در دست راست او. بر اساس سبک اثر، مربوط به دورۀ خلق حاشیه‌های تزئینی معبد پارتنون در شهر آتن، کشف شده در سال 1862 در جزیره تاسوس(شمال یونان)، مقارن افزایش کاوش‌های باستان‌شناسان فرانسوی در حوزۀ مدیترانه است.
سنگ مزار با نام فیلیس/ جزیره تاسوس(یونان)، حدود 440-450 پیش میلاد/ مرمر تاسوس، حاصل از ماموریت کاوش امانوئل میلر،1865 میلادی/ سنگ مزار بزرگ با تصویر بانوی متوفی،«فیلیس، دختر کلئوکن» بر اساس کتیبۀ موجود بر ان. دختر جوان روی چهارپایه نشسته، با پیراهنی کوتاه و بالاپوش ضخیم و چین‌دار روی آن و جعبه‌ای در دست راست او. بر اساس سبک اثر، مربوط به دورۀ خلق حاشیه‌های تزئینی معبد پارتنون در شهر آتن، کشف شده در سال 1862 در جزیره تاسوس(شمال یونان)، مقارن افزایش کاوش‌های باستان‌شناسان فرانسوی در حوزۀ مدیترانه است.
سنگ یادبود تارهونپیاس/ مرهش، گور گوم باستانی(ترکیه کنونی)/ دوران نو-هیتی، حدود 700-800 پیش از میلاد/ سنگ بازالت الحاق به مجموعه‌های موزه لوور 1936 میلادی/ سنگ مزار مادر و پسر؛ نام تارهونپیاس به خط هیروگلیف لووی در بخش بالایی آن آمده؛ خط هیروگلیف لووی مربوط به هزارۀ 2 پیش از میلاد بوده و برای نگارش زبان لووی در جنوب آناتولی به ویژه قلمروهای کم‌وسعت موسوم به "نو-هیتی" بود که پس از سقوط هیتی در قرن دوازدهم پیش از میلاد پدید آمد.
سنگ یادبود تارهونپیاس/ مرهش، گور گوم باستانی(ترکیه کنونی)/ دوران نو-هیتی، حدود 700-800 پیش از میلاد/ سنگ بازالت الحاق به مجموعه‌های موزه لوور 1936 میلادی/ سنگ مزار مادر و پسر؛ نام تارهونپیاس به خط هیروگلیف لووی در بخش بالایی آن آمده؛ خط هیروگلیف لووی مربوط به هزارۀ 2 پیش از میلاد بوده و برای نگارش زبان لووی در جنوب آناتولی به ویژه قلمروهای کم‌وسعت موسوم به
مجسمۀ گودِآ/ دوران نو-سومری، دوره حکمرانی گودِآ حدود 2120 پیش میلادی./ سنگ گابرو، کاوش‌های ارنست دوسارزک،1881 میلادی/ گودِآ شاهزاده سومری، در حالت ایستاده و با دست‌های به حالت دعا، بدون زیورآلات در هیئت پادشاهی با تقوا که دستور بازسازی معابد شهرش را داده بود. از کاووش‌های ارنست دو سارزک در تللو که به کشف تمدن سومری و تاسیس دپارتمان ویژه برای آثار باستانی شرقی در موزۀ لوور در سال 1881 منجر شد.
مجسمۀ گودِآ/ دوران نو-سومری، دوره حکمرانی گودِآ حدود 2120 پیش میلادی./ سنگ گابرو، کاوش‌های ارنست دوسارزک،1881 میلادی/ گودِآ شاهزاده سومری، در حالت ایستاده و با دست‌های به حالت دعا، بدون زیورآلات در هیئت پادشاهی با تقوا که دستور بازسازی معابد شهرش را داده بود. از کاووش‌های ارنست دو سارزک در تللو که به کشف تمدن سومری و تاسیس دپارتمان ویژه برای آثار باستانی شرقی در موزۀ لوور در سال 1881 منجر شد.
کارگاه خانوادۀ دلا روبیا، مجسمۀ دومینیک قدیس/ فلورانس(ایتالیا)، حدود 1520 میلادی./ گل پخته لعاب‌دار و چند رنگ./ دومینیک قدیس با پوشش سفید و سیاه فرقه دومینیکن که خود در قرن سیزدهم میلادی تاسیس کرد و گل زنبق نماد این فرقه بود. کارگاه خانوادۀ دلا روبیا در قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی نوآوریی‌هایی در زمینۀ تولید مجسمه‌های یادبود از جنس گل پخته لعاب‌دار داشت.
کارگاه خانوادۀ دلا روبیا، مجسمۀ دومینیک قدیس/ فلورانس(ایتالیا)، حدود 1520 میلادی./ گل پخته لعاب‌دار و چند رنگ./ دومینیک قدیس با پوشش سفید و سیاه فرقه دومینیکن که خود در قرن سیزدهم میلادی تاسیس کرد و گل زنبق نماد این فرقه بود. کارگاه خانوادۀ دلا روبیا در قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی نوآوریی‌هایی در زمینۀ تولید مجسمه‌های یادبود از جنس گل پخته لعاب‌دار داشت.
نیم‌تنۀ عنخ-اف-ان-سِخمِت، تحصیل‌دار شاه/ ممفیس(مصر)، دوران حکمرانی اپریس، حدود570-589 پیش از میلاد./ سنگ گرایاکا/ الحاق یه موزه لوور 1960 میلادی/ نیم‌تنه شخصی که بر اساس شانه‌ها و قامت راست آن به نظر می‌رسد دو زانو و با رعایت ادب روی زمین نشسته است. متن هیروگلیف حکاکی شده روی خط کمر مجسمه با موضوع عنخ-اف-ان-سِخمِت و معنای تحت‌االفظی «او برای سخمت زندگی می‌کند» او را «معلم شاه مصر علیا و محافظ شاه مصر سفلی» معرفی می‌کند.
نیم‌تنۀ عنخ-اف-ان-سِخمِت، تحصیل‌دار شاه/ ممفیس(مصر)، دوران حکمرانی اپریس، حدود570-589 پیش از میلاد./ سنگ گرایاکا/ الحاق یه موزه لوور 1960 میلادی/ نیم‌تنه شخصی که بر اساس شانه‌ها و قامت راست آن به نظر می‌رسد دو زانو و با رعایت ادب روی زمین نشسته است. متن هیروگلیف حکاکی شده روی خط کمر مجسمه با موضوع عنخ-اف-ان-سِخمِت و معنای تحت‌االفظی «او برای سخمت زندگی می‌کند» او را «معلم شاه مصر علیا و محافظ شاه مصر سفلی» معرفی می‌کند.
نیم‌تنۀ عنخ-اف-ان-سِخمِت، تحصیل‌دار شاه
نیم‌تنۀ عنخ-اف-ان-سِخمِت، تحصیل‌دار شاه
نیم‌تنۀ عنخ-اف-ان-سِخمِت، تحصیل‌دار شاه
نیم‌تنۀ عنخ-اف-ان-سِخمِت، تحصیل‌دار شاه
میترا در حال کشتن گاو نر/ صیدا، صیدون باستانی(لبنان)، اواخر قرن3 یا قرن 4 میلادی/ سنگ مرمر، اهدایی هانری دو بواژلن 1967 / ایزد ایرانی، میترا، در حال قربانی کردن گاو نر، عقرب که در اینجا نماد نیروهای شر است گاو را نیش می‌زند. یک سگ و یک مار از خون مغذی گاو نر می‌نوشند. در این نقش برجسته، نیم تنه های نمادین چهار فصل و ماه و خورشید و همچنین نشانه های 12 صورت فلکی آمده است. قربانی کردن گاو نر جایگاه مهمی در آئین میترا داشت. آئینی که توفیق فراوان در سرزمین‌های تحت سیطرۀ روم کسب کرده است. نمادهای موجود در این اثر بیانگر تولد دوبارۀ طبیعت و چرخۀ زمان هستند.
میترا در حال کشتن گاو نر/ صیدا، صیدون باستانی(لبنان)، اواخر قرن3 یا قرن 4 میلادی/ سنگ مرمر، اهدایی هانری دو بواژلن 1967 / ایزد ایرانی، میترا، در حال قربانی کردن گاو نر، عقرب که در اینجا نماد نیروهای شر است گاو را نیش می‌زند. یک سگ و یک مار از خون مغذی گاو نر می‌نوشند. در این نقش برجسته، نیم تنه های نمادین چهار فصل و ماه و خورشید و همچنین نشانه های 12 صورت فلکی آمده است. قربانی کردن گاو نر جایگاه مهمی در آئین میترا داشت. آئینی که توفیق فراوان در سرزمین‌های تحت سیطرۀ روم کسب کرده است. نمادهای موجود در این اثر بیانگر تولد دوبارۀ طبیعت و چرخۀ زمان هستند.
مریم عذرا و کودک/ ناحیه لورن فرانسه، حدود 1330-1320 میلادی/ سنگ آهک چندرنگ، اهدایی انجمن دوستدارانلوور،1979 میلادی./ مجسمه مریم عذرا که مسیح کودک را در آغوش دارد و قرار بوده در یک کلیسا نصب شود. وضعیت پیکر مریم عذرا، که پسرش را در آغوش گرفته، به هنرمند اجازه داده بر پیوند عاطفی آن‌ها تاکید کند. این گونه خاص نمایش حضرت مریم و فرزندش از ویژگی‌های مجسمه‌سازی گوتیک(قرن 13 تا اوائل قرن 16 میلادی) است.
مریم عذرا و کودک/ ناحیه لورن فرانسه، حدود 1330-1320 میلادی/ سنگ آهک چندرنگ، اهدایی انجمن دوستدارانلوور،1979 میلادی./ مجسمه مریم عذرا که مسیح کودک را در آغوش دارد و قرار بوده در یک کلیسا نصب شود. وضعیت پیکر مریم عذرا، که پسرش را در آغوش گرفته، به هنرمند اجازه داده بر پیوند عاطفی آن‌ها تاکید کند. این گونه خاص نمایش حضرت مریم و فرزندش از ویژگی‌های مجسمه‌سازی گوتیک(قرن 13 تا اوائل قرن 16 میلادی) است.
مریم عذرا و کودک
مریم عذرا و کودک
«درفش» مدور بر دوش 2 گاو نر، مزین به حلقۀ چهار نفره/ لرستان(ایران)، هزارۀ دوم پیش از میلاد./ مفرغ تملک 1893 میلادی/ در وسط حلقه، چهار انسان که با پاهایی درهم گره خورده در حالت دویدن‌اند، حلقه ای ساخته‌اند که در آن تا ابد می‌دوند. این چهار نفر، با بازوان برافراشته، دست به دست هم داده و با هم کوزه‌هایی را نگه داشته‌اند که آب از آنها سرازیر است و حلقه‌ای در اطراف آنها درست کرده که روی آن مرغابی‌های کوچکی قرار دارند و در بالای آن حیوانی نشسته است. تزئینات احتمالا تمثیلی از پیدایش کیهان است که توضیح دقیق آن دشوار است. این درفش، که در سال 1893 م به تملک موزۀ لوور درآمد، یکی از نخستین اشیا مفرغی لرستان است که وارد یک مجموعۀ عمومی شد. در سال 1967م از این شی برای تهیۀ لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده کردند.
«درفش» مدور بر دوش 2 گاو نر، مزین به حلقۀ چهار نفره/ لرستان(ایران)، هزارۀ دوم پیش از میلاد./ مفرغ تملک 1893 میلادی/ در وسط حلقه، چهار انسان که با پاهایی درهم گره خورده در حالت دویدن‌اند، حلقه ای ساخته‌اند که در آن تا ابد می‌دوند. این چهار نفر، با بازوان برافراشته، دست به دست هم داده و با هم کوزه‌هایی را نگه داشته‌اند که آب از آنها سرازیر است و حلقه‌ای در اطراف آنها درست کرده که روی آن مرغابی‌های کوچکی قرار دارند و در بالای آن حیوانی نشسته است. تزئینات احتمالا تمثیلی از پیدایش کیهان است که توضیح دقیق آن دشوار است. این درفش، که در سال 1893 م به تملک موزۀ لوور درآمد، یکی از نخستین اشیا مفرغی لرستان است که وارد یک مجموعۀ عمومی شد. در سال 1967م از این شی برای تهیۀ لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده کردند.
«درفش» مدور بر دوش 2 گاو نر
«درفش» مدور بر دوش 2 گاو نر
فرشته در حال پرواز / اثر منسوب به آنتوان دو موآتوریه (آوینتون، حدود 1425 میلادی- پاریس/ پس از 1497 م / سنگ‌آهک چندرنگ الحاق به مجموعه موزه لوور 1916 م / مجسمۀ فرشته بخشی از یک مجموعۀ مجسمه با موضوع تدفین حضرت مسیح، به سفارش زاگوتن اوژیه و همسرش برتل برای صومعه در شهر سمور-آن-اُکسوار(شرق فرانسه)، چهار فرشته بر فراز صحنه پرواز می‌کردند و درد و حزن خود را از مصائب مسیح به نمایش می‌گذاشتند.
فرشته در حال پرواز / اثر منسوب به آنتوان دو موآتوریه (آوینتون، حدود 1425 میلادی- پاریس/  پس از 1497 م / سنگ‌آهک چندرنگ الحاق به مجموعه موزه لوور 1916 م / مجسمۀ فرشته بخشی از یک مجموعۀ مجسمه با موضوع تدفین حضرت مسیح، به سفارش زاگوتن اوژیه و همسرش برتل برای صومعه در شهر سمور-آن-اُکسوار(شرق فرانسه)، چهار فرشته بر فراز صحنه پرواز می‌کردند و درد و حزن خود را از مصائب مسیح به نمایش می‌گذاشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار