کد خبر: ۱۴۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ماه محرم؛
فرهنگ عاشورا از همان ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی با این حرکت سیاسی همراه بوده است و ماه محرم طی هشت سال دفاع مقدس به شکل های مثبت بر سرنوشت جنگ تأثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، انقلاب سال ۵۷ ایران از جمله پدیده های سیاسی در جهان است که بدون رویکرد مذهبی نمی توان به آن نگریست. این گزاره نه از این جهت است که از این پدیده را «انقلاب اسلامی» نام نهاده اند، بلکه در ماهیت و ریشه های این پدیده همپای بعد سیاسی، مدد گرفتن از اسلام به وفور دیده می شود. حتی امروز هم که در لایه های بالایی جامعه ردپای فسادهای اقتصادی دیده می شود باز انگار قانونی نانوشته می گوید فقط به کمک آموزه های اسلامی و عمل به آنها می توان مقابل این مشکلات ایستاد.

امام خمینی (ره) از همان ابتدا که نهال انقلابش در حال ریشه دواندن بود به درستی این حرکت سیاسی را با فرهنگ عاشورا پیوند زد که نمونه ای از آن را در جمله زیر می توانیم ببینیم: مردم ما دیگر به هیچ وجه حاضر نیستند تن به خواری و ذلت بدهند و مرگ سرخ را بر زندگی ننگین ترجیح می‌دهند ما برای کشته شدن حاضریم و با خدای خود عهد نموده‌ایم که دنباله رو امام خود سیدالشهدا باشیم… تکلیف ماها را حضرت سیدالشهدا معلوم کرده است در جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید، هر مقدار که عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان به همان مقداری باید تحمل زحمت بکند.»

بدون شک یکی از اصلی ترین تجلی گاه های پیوند فرهنگ عاشورایی با انقلاب اسلامی ایران را می توان در ۸ سال دفاع مقدس دید و برای پی بردن به عمق تأثیر فرهنگ عاشورا در دفاع مقدس باید جلوه‌ها و یادگارهای دفاع مقدس یعنی وصیتنامه‌ها، نوشته‌ها و خاطرات شهدا همچنین تابلوهای جبهه و جنگ، اسامی اماکن، مقرها، سنگرها، مناطق عملیاتی و محورها، لشکرها گردان‌ها، گروهان‌ها و علی‌الخصوص عملیات‌ها و رمز عملیات‌ها و شعرها و شعارهای جنگ را مطالعه و بررسی کرد. اما این تأثیرپذیری دفاع مقدس از فرهنگ عاشورا در یک قالب کلی و ماندگار هم امروز قابل بررسی است و آن «حماسه آفرینی» رزمندگان دفاع مقدس در عملیات های مختلف به ویژه عملیات هایی است که در ماه محرم یا به مناسبت آن طی هشت سال انجام شده است.

صدام بعد از اینکه تجاوز به ایران را در شهریور ۵۹ آغاز کرد، ایران دچار یک غافلگیری شد، اما تأثیرگذاری سبب شد تا خیلی زود مقابله نیروهایش بعث آغاز شود. تأثیری که در ماه محرم آن سال به اوج خود رسید. در آن سال ماه محرم مصادف با آبانماه بود. در همین مقطع دشمن سرمست از گذشت دو ماه تجاوز خود به خاک ایران بود هرچند این تجاوزگری برایش سختی هایی داشت اما همزمان با ماه محرم در جبهه های جنوب یک عملیات نفوذ موفق توسط نیروهای خودی صورت گرفت و حملات دشمن در دهلاویه و الله اکبر ناکام شد.

در همین مقطع امام خمینی (ره) برای حجاج پاکستانی سخنرانی کرد مبنی بر اینکه دعاوی صدام در مورد عربی بودن دین اسلام یک حرکت ضداسلامی است و تفرقه افکنانه است و از ملت های اسلامی خواست نسبت به این جنگ عراق با ایران بی تفاوت نباشند.

حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان امام جمعه تهران هم در سخنرانی خود اشاره کرد: وضع آبادان به خاطر حماسه آفرینی رزمندگان مسلمان از جناحهای مختلف نظامی و داوطلب، از آن هفته تا این جمعه بسیار تفاوت کرده است. ایشان در همین سخنرانی به این نکته هم اشاره کرد که اعلام شرایط آزادی گروگانها (آمریکای) از طرف مجلس شورای اسلامی به معنای خاتمه جنگ ما با آمریکا نیست باز هم با آمریکا میجنگیم.

در ماه محرم سال ۵۹ درگیری در جبهه های مختلف با شدت و ضعف ادامه داشت اما نیروهای ایرانی پنجه در پنجه ارتش بعث شده بودند و از مواضع خود کوتاه نمی آمدند و همین هم آمریکایی ها را نگران کرده بود و در نهایت یک هیأت نظامی متشکل از آمریکایی ها و مصریان در دیدار با پادشاه سعودی امام خمینی (ره) را به عنوان یک خطر معرفی کردند!

از موفقیت های نیروهای خودی در این مقطع می توان به درگیری های روز ۱۹ ابان سال ۵۹ شااره کرد که طی آن تلاش دشمن در جبهه سوسنگرد ناکام ماند رادیو لندن هم در تحلیلی که نشان می داد مقاومت نیروهای ایرانی ثمر داده و شکست صدام از آن در ابتدای جنگ مشخص شده است، گفت: اگر در چند روز اول جنگ با رژیم [ایران]، آیت الله خمینی سقوط می کرد و یا آبادان و خرمشهر تصرف می شد، رئیس جمهور عراق مشکلی نداشت. امّا اخیراً برای توجیه اقدامات خود در رقابت با آیت الله خمینی این جنگ را دفاع از اسلام خوانده است.

به غیر از حماسه سوسنگرد که تأثیرگذاری مستقیمی از فرهنگ عاشورایی داشت در محرم سال ۶۲ هم شروع علمیات والفجر ۴ تحت تأثیر همین فرهنگ بود و مراحل اجرایی آن به بعد از روز عاشورا موکول شد. در این عملیات خط دفاعی جبهه خودی در منطقه دشت شیلر کوتاه تر شد و راه ضد انقلاب از این محدوده بسته شد و علاوه بر این مریوان از تیررس ضد انقلاب خارج شد.

محرم سال ۶۳ و بعد از عاشورا عملیات دیگری موسوم به میمک رقم خورد و در سال ۶۴ در حالی که ماه محرم به تابستان رسیده بود و شور و حرارت گرمای هوا بیشتر رزمندگان را به یاد مظلومیت های شهدای کربلا می انداخت زمینه های اجرای عملیات والفجر ۸ توسط نیروهای خودی فراهم می شد. عملیاتی که از نگاه صاحبنظران «غیر ممکنی بود که ممکن شد» و طی آن با هدف تصرف شبه جزیره فاو از جنوب عراق آغاز شد و ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری مشترک به هدف اصلی خود نائل شدند.

یکسال بعد هم مجدد در اواسط شهریورماه و همزمان با ماه محرم مقدمات عملیات های کربلای ۴ و ۵ طرح ریزی شد، سلسله عملیات هایی که طی یکسال اخیر حرف و حدیث های بسیاری برای آن مطرح است، به خصوص برای عملیات کربلای ۴ که متأسفانه شهدای زیادی تقدیم شدند، رزمندگان جوانی که اغلب با خلوص نیت و دلی پاک در چنین عملیات هایی شرکت می کردند و از باقی مانده وصیت نامه چنین افرادی مشخص می کند که برای شرکت در نبردها دل از دنیا بریده بودند. در نهایت هم هرچند سرنوشت عملیات کربلای ۴ تلخ بود ولی با اجرای عملیات کربلای ۵ کام ملت ایران شیرین شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار