کد خبر: ۱۴۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
استاد دانشگاه ارتباطات گفت: سواد رسانه‌ای باید به صورت آکادمیک و سیستماتیک از کودکی تدریس شود. اگر چنین کاری اجرایی شود، میزان جرایم، کج روی‌ها، کج فهمی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

«سید وحید عقیلی» استاد دانشگاه ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، درباره اینکه چرا مردم در جامعه فعلی باید سواد رسانه‌ای را آموزش ببینند؟ و چه لزومی دارد که تا این اندازه روی سواد رسانه‌ای تاکید شود؟ گفت: دلیل تاکید بر سواد رسانه‌ای به این خاطر است که متاسفانه در دهه گذشته فضای مجازی و رسانه‌های الکترونیک با ویژگی‌هایی که دارند تشخیص صحیح از غیر صحیح و واقعیت از غیر واقعیت را برای مردم ما بسیار سخت کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از اندیشمندان درباره این نوع از اطلاعات می‌گوید اطلاعات مستهجن. بعضی از اطلاعات و برخی از اخبار به قدری خراب و ناجور است و به طور بدی تولید و تدوین و تنظیم شده و سناریوهایی پشت آن هست که وقتی در سبک روزنامه‌نگاری مُعارف ثبت می‌شد، امکان اشتباه کمتر از ثبت در فضای مجازی بود.

عقیلی با بیان اینکه در فضای مجازی این امکان وجود دارد تا شما اخبار جعلی و یک سویه درست کنید، بیان داشت: این یکی از ویژگی‌های فضای مجازی است که می‌توان در آن اخبار جعلی درست کرد و به گوش مخاطب و بهتر بگویم کاربر رساند. پس در این فضا لزوم داشتن سواد رسانه‌ای بیشتر از دوران گذشته است. همچنین لزوم آموزش سواد رسانه‌ای همیشه و در همه حال وجود داشته اما الان کمبودش بیشتر از قبل احساس می‌شود.

این استاد ارتباطات همچنین با اشاره به اینکه در جامعه فعلی مدرس سواد رسانه‌ای نداریم، افزود: با کمال تاسف باید بگویم اگر از شما بپرسم مسئول آموزش سواد رسانه‌ای در ایران چه کسی است؟ شما هیچ جوابی ندارید! درست است که آموزش و پرورش به تازگی کتابی در این زمینه چاپ کرده که من این کتاب را هم از نظر محتوایی و هم از این جهت که مدرسی نیست تا آن را آموزش دهد، تائید نمی‌کنم.

وی ضمن بیان مشکلی که در بحث سواد رسانه‌ای در ایران وجود دارد، گفت: یکی از ایرادهای جامعه فعلی ما این است که شما نمی‌توانید مسئول آموزش سواد رسانه‌ای را ببینید و اینکه هنوز و با گذشت چند سال از بوجود آمدن این بحث در بخش رسانه کشور نمی‌دانیم مسئولش وزارت علوم است، آموزش عالی است؟، دبستان یا آموزش و پرورش؟ یا بقیه نهادها که از اینها مهمتر هستند؟ در حالت کلی هنوز متولی موضوع به این مهمی که مدام درباره آن صحبت می‌شود، مشخص نیست.

عقیلی با بیان اینکه تدریس سواد رسانه‌ای در تخصص استادهای ارتباطات نیست، گفت: با اینکه سواد رسانه‌ای بحثی عمومی در جامعه است، از اساتید ارتباطات بپرسید که خودشان این مبحث را در کجا آموزش دیدند؟ و چه کسی به آنها یاد داده است؟ قطعا جواب مشخصی نخواهند داشت. معتقدم سواد رسانه‌ای باید به صورت آکادمیک و سیستماتیک از کودکی تدریس شود. اگر چنین کاری اجرایی شود من به شما قول می‌دهم میزان جرایم، کج روی‌ها، کج فهمی‌ها و بسیاری از مسائل دیگری که در جامعه وجود دارد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و به عبارتی به نفع حاکمیت، قوه قضائیه، پلیس، نیروی انتظامی و متخصصین امر تربیت خواهد بود.

وی در ادامه نیز گفت: این موضوع به قدری مهم است که اگر سواد رسانه‌ای آموزش داده شود، عین این است که شما بهداشت عمومی را در جامعه‌تان تقویت کنید و اگر بهداشت عمومی تقویت شود، ماحصل آن این است که کمتر افرادی به بیماری مبتلا می‌شوند.

عقیلی با بیان پیشنهادی در این بخش افزود: بعد از سواد رسانه‌ای سوادهای دیگری هست که بعد از درجه اولویت سواد رسانه‌ای باید به آنها پرداخت.  یکی از آنها سواد زندگی است. با اینکه من از اولین نفرهایی بودم که در بحث سواد رسانه‌ای به عنوان مقاله و پایان نامه ارشد و دکترا مطالبی را ارائه کردم، فکر می‌کنم زمان پرداختن به سوادهای دیگری هم رسیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار