کد خبر: ۱۵۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
هفتمین گزارش ذره‌بین «فارس من» را به سوژه‌های مرتبط با «صداوسیما» اختصاص داده‌ایم. سوژه‌های مهم و عموماً پرطرفداری که مدیران این سازمان را مخاطب قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ سازمان صداوسیما از همان نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب، محل منازعه بوده. همیشه و در تمام مقاطع مدیریتی، این سازمان به اندازه‌ی حامیانش، منتقد داشته. انتظارات مردم، کارشناسان و اهالی فرهنگ از مهم‌ترین قرارگاه رسانه‌ای کشور، بسیار بالاست. آن‌قدر بالا که معمولا صداوسیما در برآورده‌کردن آن‌ها ناتوان است. تعداد زیاد شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در کنار یک دوجین رسانه‌‌ی مکتوب و مجازی و انبوه اختیارات قانونی، صداوسیما را به کانون تحولات فرهنگی کشور تبدیل کرده و تمامی فعالیت‌های این سازمان را زیر ذره‌بین برده. شما هم در سامانه «فارس من» مطالبات زیادی از این سازمان بزرگ داشتید. مطالباتی که گاهی محدود به تقاضای پخش یا عدم پخش چند برنامه‌ی تلویزیونی بود و گاهی به دنبال اصلاحات ساختاری در جام جم.

هفتمین گزارش ذره‌بین «فارس من» را به سوژه‌های مرتبط با «صداوسیما» اختصاص داده‌ایم. سوژه‌های مهم و عموماً پرطرفداری که مدیران این سازمان را مخاطب قرار داده‌اند.



 

اول | شفافیت عالیس!

شاید بیشتر از هر برنامه‌ی دیگری در تلویزیون دیده می‌شود. «کدومو بدم؟» این روزها از شدت تکرار در تلویزیون، یکی از تکیه‌کلام‌هایی است که ورد زبان مردم شده. شدت بالای تبلیغات در صداوسیما برای یک برند نوشیدنی، بسیاری از مردم و کارشناسان را حساس کرده. پشت پرده این تبلیغات پرحجم چیست؟ یکی از کاربران «فارس من» در کمپینی به نام «چرا صداوسیما شفافیت را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد؟» این سوال را پرسیده  و از مسئولین سازمان صداوسیما خواسته جزئیات قرارداد این سازمان با برندِ پرتبلیغ را شفاف کند و به ادعاهایی که درباره‌‎ی درآمد ۶هزارمیلیاردتومانی صداوسیما از همکاری با این برند وجود دارد، پاسخ دهد. این سوژه، حدود ۱۰۰ حامی دارد و با افزایش تعداد حامیان، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.



 

دوم | این سخنران جنجالی

نامش با کلیپ‌های اینترنتی و صحبت‌های پرحاشیه کم‌کم سر زبان‌ها افتاد و در کنار «حسن عباسی»، زوج سخنران‌های جنجالی را ساخت. آن‌ها برای دیده‌شدن نیازی به تلویزیون نداشتند و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، خیلی زود به شخصیت‌هایی مشهور تبدیل شدند. «علی اکبر رائفی‌پور» با موسسه‌ی مصاف، این روزها از مهم‌ترین سلبریتی‌های سیاسی به حساب می‌آید. سخنرانی‌های جذابش، در فضای مجازی دست‌‎به‌دست می‌شود و بعضی وقت‌ها صدای مشاورین رئیس‌جمهور را هم در می‌آورد.

دوستداران آقای سخنران با ثبت کمپین‌های مختلف در سامانه «فارس من» از استادشان حمایت می‌کنند. مهم‌ترین کمپین آن‌ها، همین چند روز پیش در سامانه ثبت شد و رکورد تعداد امضای «فارس من» را مال خود کرد. بیش از ۵۱هزار نفر پای کمپین «درخواست برنامه نود سیاسی با اجرای استاد علی اکبر رائفی‌پور» را امضا کردند و از صداوسیما خواستند زمینه‌ی پخش این برنامه را فراهم کند. صداوسیمایی‌ها هم گفته‌اند امکان ساخت چنین برنامه‌ای را بررسی می‌کنند.البته صداوسیمایی‌ها جواب صریحی به این سوژه‌ی پرطرفدار نداده‌اند و احتمالاً ساخت چنین برنامه‌ای به جایی نخواهد رسید. ناگفته نمانَد که خبرگزاری فارس هم پیشنهاد ساخت یک برنامه‌ی سیاسی با اجرای رائفی‌پور را به او داده و اگر صداوسیما هم نخواهد یا نتواند، احتمالاً فارس میزبان نود سیاسی با اجرای رائفی‌پور می‌شود تا پرطرفدارترین سوژه‌ی «فارس من» روی زمین نماند. علاوه بر این سوژه‌ی ۵۱هزارتایی، مخاطبان ما درخواست برگزاری مناظره میان حسام‌الدین آشنا و علی‌اکبر رائفی‌پور در صداوسیما را هم داشتند و از مسئولین این سازمان می‌خواهند سخنران جنجالی را به شبکه‌های مختلف تلویزیون، دعوت کنند.



 

سوم | امان از کنکوری‌ها

تقریباً حوالی ساعت ۵ عصر، تعدادی از شبکه‌‎های تلویزیون برنامه‌هایی مشابه را پخش می‌کنند. برنامه‌هایی که با یک لوگوی آبی در گوشه‌ی پایین تصویر، از سایر برنامه‌ها متمایز می‌شوند و تبلیغاتی هستند. «کنکور سراسری» مخرج مشترک تمامی این برنامه‌هاست. موسسات آموزشی کنکور، با استخدام یک چهره‌ی تلویزیونی و نشاندنش روبه‌روی کارشناسان خودخوانده، هرروز دقایقی از وقت مخاطبان خود را با تبلیغ متدهای آموزشی خود برای کسب بالاترین درصد‌ها در کنکور سراسری می‌گیرند. روش‌های این جماعت کارشناس، بر اساس ادعاهایشان کنکور را آسان می‌کند و البته جیب دانش‌آموزان را خالی! مشارکت فعالانه‌ی صداوسیما در تبلیغ این موسسات و کسب‌وکار عجیبشان، صدای برخی از مخاطبین تلویزیون را بلند کرده. «درخواست از صدا و سیما برای عدم پخش تبلیغات موسسات کنکور» یکی از کمپین‌های پرطرفدار سامانه «فارس من» است که تاکنون  بیش از ۳۰۰ امضا جمع کرده. کمپینی که سازنده‌اش معتقد است صداوسیما به کاسبی روی آورده. نیاز مهم مردم به موفقیت در کنکور سراسری، این روزها اسباب کسب موسسات آموزشی شده و شراکت صداوسیما در این کسب مبهم، برای مردم سوال‌برانگیز است.



 

چهارم | پایتخت نمی‌خواهیم!

تلویزیون را تحریم می‌کنیم. این، واکنش شماری از هنرمندان به برخی برنامه‌های جنجالی اخیر تلویزیون بود. اظهارنظر تند یک کارشناس درباره‌ی برخی سلبریتی‌ها در شبکه افق، بعضی از بازیگران را رنجاند و شماری از آن‌ها با انتشار بیانیه‌‎های اعتراضی، از قطع همکاری با صداوسیما خبر دادند. اما یکی از عجیب‌ترین این واکنش‌ها، نظر محسن تنابنده بود که گفت بعد از پایان پروژه «پایتخت۶» دیگر با تلویزیون همکاری نخواهد کرد! حرف‌های تنابنده بازخورد‌های متعددی را در فضای مجازی به دنبال داشت و خیلی‌ها با تمسخر به این تصمیم عجیب بازیگر پایتخت واکنش نشان دادند. یکی از کاربران «فارس من» هم با ثبت کمپین «کار برای صدا و سیما کار برای مردم است؛ پایتخت ۶ نمی‌خواهیم» از مسئولین تلویزیون خواست تا واکنش محکمی به حرف‌های تنابنده نشان بدهند. کمپین این کاربر بیش از ۶۰۰ حامی داشته و در میان کمپین‌های پرطرفدار «فارس من» قرار گرفته. البته این اولین بار نیست که برخی از بازیگران با واکنش‌های سریع و احساسی به اتفاقات روز، کارنامه‌ی حرفه‌ای خودشان را لکه‌دار می‌کنند. باید منتظر ماند و دید واکنش صداوسیما به سلبریتی‌های تحریمی، چه خواهد بود.



 

پنجم |  دلسوزی برای نهاد خانواده

تعداد شبکه‌های تلویزیونی از بیست هم گذشته و حجم برنامه‌هایی که هرروز از آنتن صداوسیما پخش می‌شود، قابل مقایسه با ده سال پیش نیست. با وجود این رشد کمّی اما هنوز خلاءهای کیفی در برنامه‌سازی تلویزیون وجود دارد. «خانواده» یکی از آن موضوعاتی است که به نظر شما در سازمان صداوسیما نسبت به آن کم‌لطفی می‌شود. کمپین «تاسیس شبکه تلویزیونی مختص تقویت نهاد خانواده» از مسئولین صداوسیما خواسته با تاسیس یک شبکه اختصاصی، حق خانواده را ادا کند و در میان جنگ رسانه‌ای و حملات دشمن به نهاد خانواده، حامیِ فرهنگ و سبک‌زندگی مردم ایران باشد.



آخر | جام‌جم در تیررس نقدها

مردم از صداوسیما انتظارات زیادی دارند. انتظاراتی با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات این سازمان عریض و طویل، بیجا نیست. مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور در تیررس نقدها و نظرات شماست. «فارس من» در لباس جدید و با امکانات تازه، برای شنیدن صدای شما درباره صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی کشور، آماده است. فراموش نکنید که شما هنوز سردبیران فارس هستید.

ذره‌بین «فارس من» با شماست تا از سازمان‌ها و مسئولین برای کارهای نکرده و سوژه‌های پیگیری نشده، پرسش کند. کنار ما باشید تا با هم، مطالبه‌ کنیم!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار