کد خبر: ۱۵۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس گفت:رسانه می‌تواند در ترویج علوم شناختی تلاش کند و مؤثر باشد و از طرفی علوم شناختی نیز در موفقیت رسانه‌ها بسیار مؤثر است.

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در رابطه با علوم شناختی و ارتباط آن با رسانه گفت: پرداختن صحیح و کاربردی علوم شناختی می‌تواند به ما کمک کند که چگونه با رسانه روبه‌رو شویم، رابطه علوم شناختی و رسانه یک رابطه دو طرفه است. رسانه می‌تواند در ترویج علوم شناختی تلاش کند و مؤثر باشد و از طرفی علوم شناختی نیز در موفقیت رسانه‌ها بسیار مؤثر است.

* افراد مواجهه آگاهانه با رسانه از طریق علوم شناختی جامعه و قابلیت‌های بالقوه آن را بالفعل کنند

برای وی ادامه داد: افراد باید در مواجهه با رسانه آموزش دیده باشند و منفعلانه در مقابل رسانه قرار نگیرند. رسانه‌ها می‌توانند حکم یک تیغ دو لبه را داشته باشند که در صورت نادیده گرفتن علوم شناختی و آموزش افراد در مواجهه با رسانه، باعث آسیب شود و از سوی دیگر با آموزش صحیح به افراد برای مواجهه آگاهانه با رسانه از طریق علوم شناختی جامعه و قابلیت‌های بالقوه آن را بالفعل کنند. در این میان به افرادی نیاز است که با علوم  شناختی آشنا باشند و شیوه‌های تأثیر رسانه بر روان انسان را بدانند تا هدایت‌گر شیوه‌های بهتری برای بهره‌برداری از رسانه‌ها باشند.

*رسانه یکی از گرایش‌های علوم شناختی است

شیروانی با بیان اینکه رسانه یکی از گرایش‌های علوم شناختی است که به مطالعه نحوه کار یافته‌های علوم شناختی در رسانه‌ها و تولیدات آن می‌پردازد، گفت: در واقع یکی از حوزه‌های کاربردی متأثر از یافته‌های علوم شناختی، روان‌شناسی تحلیل اطلاعات و رسانه‌های گروهی است. اگر تحلیل اطلاعات به درستی صورت نگیرد، قطعا مسیر کاملاً متفاوتی طی خواهد شد روانشناسی شناختی در درک خطاهای شناختی که منجر به تصمیمات نادرست می‌گردد و نیز طراحی بهترین شیوه تأثیرگذار بر افکار عمومی به این حوزه کمک‌های مهمی می‌رساند رسانه‌های گروهی در جهت‌دهی به افکار عمومی و جذب یا دفع افراد نسبت به موضوعی خاص، تأثیر بسزایی می‌توانند داشته باشد.

*منظور از پرداختن صحیح به علوم شناختی‌،‌تقویت شناختی است

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه در پایان یادآور شد: باید توجه داشت که منظور از پرداختن صحیح و کاربردی به علوم شناختی، تقویت‌شناختی نیز می‌باشد. تقویت شناختی به معنای ارتقاء توانمندی‌های مغز در زمینه کارکردهای شناختی از جمله توجه، حافظه، تصمیم‌گیری، هوشیاری تجزیه و تحلیل و استدلال، تعادل خلقی و ... می‌باشد. به میزانی که علوم شناختی تقویت می‌شود، رسانه‌ها نیز با مددگیری از این تقویت، تأثیرگذارتر و کاربردی‌تر خواهند بود و مسیر پیشرفت و ترقی جامعه هموارتر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار