کد خبر: ۱۵۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
به‌رغم آنکه رئیس سازمان برنامه و بودجه دوم اردیبهشت از صدور احکام جدید فرهنگیان بر اساس نظام رتبه‌بندی تا هفته معلم خبر داده بود اما اکنون از پایان هفته معلم، 10 روز می‌گذرد و خبری از احکام جدید نیست.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: موضوع رتبه‌بندی معلمان از دست مواردی است که طی سال‌های گذشته مطرح و بخشی از آن اجرا شده اما همواره با مسائلی همراه بوده است و هنوز نتوانسته است رضایت معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت را کسب کند؛ اگر از تاریخچه پُر فراز و نشیب رتبه‌بندی بگذریم و به همین اواخر یعنی سال گذشته بسنده کنیم همان روایت پُر فراز و نشیب  را به نظاره می‌نشینیم؛ کلی خبر و حرف و حدیث تا اجرا و در نهایت، هوا شدن رتبه‌بندی.

وقتی سوم آذر سال 98 هیأت وزیران، نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد، باور معلمان این بود که ارزش شغل معلمی دیده می‌شود و عشق، تجربه و مهارت و خلاقیت آنها به حساب می‌آید؛ در آن زمان مقرر شد که معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی ‌شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات، مهارت و توانایی‌‌ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه ‌شود؛ البته دولت مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص داد؛ در این مسیر همه چیز خوب پیش رفت و تا بهمن احکام صادر و معوقات پرداخت شد.

اما رتبه‌بندی در اسفند هوا شد؛ ماجرا از این قرار بود که علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، 7 اسفند سال گذشته بخشنامه افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:‌ «تصویر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت‌های نیروی انسانی ارسال می‌شود». طبق مفاد این بخشنامه، از تاریخ اول اسفند 1398 امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تمام کارکنان به میزان 50 درصد افزایش می‌یابد و حقوق و مزایای کارکنان قرارداد انجام کار معین (مشخص) موضوع بند «ب» ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه، معادل هشتاد درصد (80 درصد) حقوق و مزایای کارکنان پیمانی همتراز تعیین شده است که نحوه اعمال این افزایش بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد.



اجرای این بخشنامه باعث شد که مرز رتبه‌بندی برداشته و عملا رتبه‌بندی معلمان بی‌معنا شود و تفاوت حقوق ناشی از رتبه‌بندی حذف شود و از سوی دیگر ناگهان افزایش حقوق کارکنان اداری افزایش یافت و با معلمان دچار اختلاف فاحش شد.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش 15 بهمن به خبرنگار فارس گفت: «در قانون خدمات کشوری که مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فقط در فصل دهم است که میزان حقوق و مزایای یک کارمند را مشخص می‌کند؛ یک بار دولت در سال 94 فرهنگیان را رتبه‌بندی کرد و با مصوبه‌ای تحت عنوان رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان اجرا کرد؛ در آنجا تحت عنوان یکی از آیتم‌های فصل دهم یعنی حق شغل، یک عددی را از 15 تا 50 درصد  اضافه کرد؛ اخیراً دولت تصمیم گرفت تمام آیتم‌های فصل دهم را ارتقا دهد و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه یک بخشنامه‌ای دادند و آنجا اعلام کردند که هر کدام از کارکنان دولت که امتیازات فصل دهم آنها کمتر از 50 درصد است و دچار تبعیض با کارکنان دیگر شده است به 50 درصد برسانیم».

وی ادامه داد: «فصل دهم که برای همه فرهنگیان اجرا شد هیچ حقوقی از فرهنگیان کم نشد و فقط فاصله بین رتبه‌ها از بین رفت. اینجا همه کسانی که زیر 50 درصد امتیاز بودند، همه آیتم‌هایشان ارتقا پیدا کرد و به عدد بالاتر رسید. خب اینجا فاصله بین رتبه‌ها از بین رفت و یک فاصله‌ای هم بین نیروهای اداری و آموزشی اتفاق افتاد و آن هم به خاطر بحث فوق العاده ویژه بود که طبق قانون فقط مختص به نیروهای اداری است. ما قانوناً نمی‌توانیم به نیروهای آموزشی فوق‌العاده ویژه پرداخت کنیم».

الهیار ترکمن تصریح کرد: «قبول داریم با این کار فاصله بین رتبه‌بندی برداشته شد ولی زمینه برای اجرای رتبه‌بندی از بین نرفته است. از سوی دیگر مطمئن باشید وقتی ضریب افزایش حقوق سال 99 بیاید، می بینید چگونه خود را نشان می‌دهد و یکساعت حق التدریس چگونه محاسبه می‌شود. حالا که این فاصله رتبه‌بندی از بین رفته است باید به سراغ اصلاح ضرایب رتبه‌بندی برویم و در این راستا پیشنهاد فوق العاده ویژه را برای نیروهای آموزشی تعریف می‌کنیم و بر اساس ضرایبی، فوق العاده ویژه به نیروهای آموزشی تخصیص دهیم. به نظرم برخی معلمان عجله کرده و زود قضاوت می‌کنند».



به‌رغم وعده معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، اما نگرانی از بابت عدم اجرای رتبه‌بندی وجود داشت؛ تا آنکه بعد از فروردین، موضوع جلسات رئیس سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان مطرح شد و در آن جلسات، موضوع رتبه‌بندی بررسی شد. محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، دوم اردیبهشت در پایان جلسه با تشکل‌های فرهنگیان در خصوص تعیین تکلیف نظام رتبه بندی گفت: «بر اساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، اجرای نظام رتبه بندی را برای فرهنگیان پیش بینی کرد. این نظام در سال ۹۸ اجرایی شد و از مهر سال قبل همکاران در قالب رتبه‌های ۵ گانه از مزایای مربوطه بهره‌مند شدند اما اجرای همزمان نظام رتبه‌بندی و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در اسفند اشکالاتی را به وجود آورد که این موضوع خرسندی فرهنگیان را به همراه نداشت و برای اجرای وظایف قانونی سازمان برنامه و بودجه از وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان و سازمان اداری و استخدامی دعوت کرد تا اشکالات مربوطه بررسی شود تا اگر قرار است اصلاحی انجام شود در چارچوب قانون باشد».

وی افزود: «با نکاتی که نمایندگان فرهنگیان گفتند، شرایطی را فراهم خواهیم کرد که قانون از اول فروردین ۹۹ با ترمیم و اصلاح در قالب نظام رتبه‌بندی انجام شود البته آنچه آموزش و پرورش انجام داد اجرای قانون بود، اما انتقاداتی که از سوی فرهنگیان مطرح شد قابل پذیرش بود به همین دلیل اصلاحیه صورت گرفت و نظام رتبه‌بندی فرهنگیان با مرمت و اصلاحی که در چارچوب قانون صورت گرفت از اول فروردین ۹۹ لازم الاجراست و تمام معلمان در ۵ رتبه پایه، مقدماتی، ارشد، خبره و عالی از آن بهره می‌برند.
تصمیماتی در راستای قانون برای ترمیم رتبه بندی فرهنگیان انجام شد و وزارت آموزش و پروش تا هفته گرامیداشت مقام معلم آن را اجرا می‌کند».



این موضوع در حالیست که وزارت آموزش و پرورش هم خبر از صدور احکام داده بود؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نهم اردیبهشت گفت: «در جلسه 28 فروردین با رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان تشکل‌ها به این نتیجه رسیدیم با برقراری فوق‌العاده ویژه بتوانیم تفاوت را برطرف کنیم و امتیازات مصوبه سال 98 را به نحوی تغییر دهیم که همان تفاوت حرفه‌ای ناشی از رتبه‌بندی 98 دوباره به احکام برگردد».

وی با تأکید بر اینکه با ترمیم رتبه‌بندی معلمان، میزان حقوق کارکنان اداری و آموزشی برابر می‌شود، تصریح کرد: «8 اردیبهشت موافقت سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است و هم‌اکنون در تلاش هستیم تا نحوه اجرا و بار مالی را نهایی کنیم و قطعا صدور احکام جدید معلمان در راه است».

اما محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 11 اردیبهشت درباره رتبه‌بندی معلمان به خبرنگار فارس گفت: «در خصوص رتبه بندی، در مهر 98 اجرا کردیم اما بعد از اینکه ضریب 50 درصد اعمال شد چون برای رتبه‌بندی از همین ضریب، استفاده شده بود، بخشی که افزایشی قبلا حدود 50 درصد را داشتند، کمتر اضافه شد اما آنهایی که اصلا شامل‌شان نشده بود، موفق شدند حقوقشان به میزان خوبی، افزایش پیدا کند و عملا همه کسانی که به صورت آموزشی با ما همکاری می‌کردند، مشمول این 50 درصد شدند». 

وی تصریح کرد: «برای ترمیم رتبه‌بندی هم اقداماتی انجام شده و پیگیری‌هایی در این دو، سه هفته اخیر انجام شده است که امیدواریم ان‌شاءالله به زودی به نتیجه برسد». 

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که احکام چه زمانی صادر می شود؟، گفت: «امیدواریم به نتیجه برسد که بلافاصله صادر می‌شود؛ هنوز چون قطعی نیست فعلا نمی‌گویم تا قطعی شود». 

حالا از پایان هفته معلم، 10 روز گذشته است و خبری از صدور احکام ترمیم رتبه‌بندی معلمان نیست؛ معلمان نیز با طرح پویشی در سامانه فارس من خبرگزاری فارس با عنوان «اعتراض به اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان در هفته معلم» خواستار پیگیری این موضوع شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار