کد خبر: ۱۵۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شاهد این هستیم که این روزها همه می خواهند وارد فضای تولید محتواهای آموزشی برای پخش در فضای مجازی شوند که اگر نظارتی بر آن نباشد ماجرای تلخ رشد کتابهای بی‌کیفیت کمک آموزشی تکرار می‌شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: شاید تا پیش از آغاز سال ۹۹ پلتفرم‌هایی بودند که فضایی برای آموزش آنلاین یا آفلاین را پشتیبانی می‌کردند، اما شیوع کرونا بدون شک نقطه عطفی برای رشد و توسعه بسترهای ارائه آموزش مجازی شده است؛ شیوع کرونا آموزش حضوری در کشور را تعطیل کرد و آموزش و پرورش کشور از همان روزهای آغاز رو به سمت آموزش‌های مجازی در بستر تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی رفت و در ادامه نیز شبکه شاد را راه اندازی کرد.

حالا گرچه در مدارس باز است تا دانش آموزان به اختیار آموزش حضوری را انتخاب کنند، اما آموزش تلویزیونی و تولید محتواهایی درسی که بتواند در شبکه شاد یا شبکه ملی رشد در اختیار دانش آموز و معلم قرار بگیرد، تبدیل به اصلی‌ترین شیوه آموزش در روزهای کرونایی شده است.

حالا دیگر بسیاری از پلتفرم‌هایی که آموزش آنلاین و آفلاین را پشتیبانی می‌کنند این روزها بازارشان داغ است و در جدیدترین فضای مجازی vod (سامانه آنلاین ویدئو درخواستی) ها نیز دارند به سمت گنجاندن بخش آموزش در کنار پخش فیلم و سریال‌های خود می‌پردازند. سوالی که این میان مطرح است این است که در چنین فضایی اگر قرار باشد همه بتوانند تولید محتوای آموزشی داشته باشند و در اختیار خانواده‌ها و دانش آموزان بگذارند، بحث‌های نظارتی بر این محتوا چه می‌شود؟

یکی از نگرانی‌های چنین فضایی این است که دانش آموزان در معرض این آموزش‌ها با توجه به تفاوت در شیوه‌های آموزش گیج شوند و حالا نگرانی دیگر ورود vodها به این فضاست و بحث نظارت بر کیفیت‌ها و دیگر مسائل. این بسترها که خدمات در فضای مجازی ارائه می‌دهند عموماً مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند و سوال این است که آیا مجوز ورود به بحث‌های آموزشی را دارند.

برخی از آنها این روزها برای بخش آموزش خود تبلیغ می‌کنند و حتی برخی محتواهای آموزشی را بارگذاری هم کرده‌اند.

یکی ازvodها اعلام کرده که محتوای آموزشی یکی از بنیان‌های اساسی سیستم‌های آموزش نوین و یکی از دستاوردهای مهم فناوری الکترونیک است و محتوای آموزشی امروزه به مرحله مهمی از حیات و تکامل خود رسیده است. از آنجایی که امروزه بخشی از کلاس‌ها بر اساس آموزش از راه دور و مجازی برگزار می‌شود باید مطالب آن به روز، دقیق، کاربردی، مفید و در عین حال متناسب با نیاز فراگیران باشد. ما نیز در همین راستا محتواهایی را تولید کرده و در دسترس کاربران خود قرار داده است.

اما آیا آموزش مجازی رسالتی است که همه باید در آن احساس مسئولیت کنند یا آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی آموزش در کشور باید آن را به عهده بگیرد و نقش نظارتی پر رنگی داشته باشد تا چشم نبندیم و باز کنیم و ببینیم همان مشکلی که گریبان کتاب‌های کمک آموزشی را گرفته و هر روز مانند قارچ سر بیرون می‌آورد و بر محتوای آنها نیز نظارتی نیست، خانواده‌ها را دوره کرده است.

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نظارت و نحوه فعالیت بخش خصوصی در زمینه تولید محتوای آموزش مجازی گفت: ما به عنوان مسئول ساماندهی منابع الکترونیکی و تصویری و مکتوب باید حتماً در جریان هر تولید محتوایی باشیم و اگر قرار است یک بخشی تولیداتی داشته باشد و یا حتی فراخوانی بگذارد باید حتماً هر تولیدی که می‌خواهد عرضه کند، مهر استاندارد را از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دریافت کند.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم همه صنوف و فعالان این زمینه را حمایت کنیم و کار را تولید کنند اما اصرار جدی داریم که تولیدات باید در قالب استانداردها باشد و بعد آن را خودمان هم اشاعه می‌دهیم ولی اینکه یک مؤسسه بیاید و در این زمینه تولیدی داشته باشد و خودش عرضه کند اما مهر استاندارد سازمان پژوهش را نداشته باشد نه مورد تأیید ماست و نه اینکه باید اتفاق بی افتد.

وی گفت: در سازمان پژوهش بخش استانداردسازی هست و مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و در آن هم از وزارت ارشاد و هم صدا و سیما عضو هستند. صنایع آموزشی بیاید توسط کارشناسان مهر استاندارد دریافت کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار