کد خبر: ۱۶۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
قرار نیست با نمایش چند روزه از رویدادها، نشست‌های کسل‌کننده و کپی‌های اقتباسی صنعت اسباب‌بازی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، قوه محرکه هر صنعتی فعالیت‌ها، برگزاری فستیوال‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها است که می‌تواند آن صنعت را با گام‌های مؤثر به سمت پیشرفت هدایت کند اما باید بدانیم که تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها در این فعالیت‌های سالیانه خلاصه نمی‌شود. چند سالی است که در حوزه صنایع فرهنگی به صورت تخصصی بخش اسباب‌بازی جشنواره‌ای برگزار می‌کند و محصولات تولید شده در آن به نمایش درمی‌آید. اما این محصولات تا چه اندازه‌ای به ابعاد فرهنگی توجه داشته و توانسته نقاط تاریک صنایع فرهنگی را برطرف کند، قطعاً مباحث گوناگونی را در این بخش می‌طلبد که صنعتی شدن شاید گشایشی بر همه آن باشد درحالی‌که بسیاری از منتقدان و کارشناسان این حوزه همچنان معتقدند حوزه اسباب‌بازی دارای صنعت نیست و همچنان از این قافله عقب مانده است.

صرف پرداختن به تولید، ارائه طرح و عرضه محصولات حوزه اسباب‌بازی تبدیل به صنعت نمی‌شود البته قرار هم نیست یک شبه پروسه صنعتی شدن را طی کند اما چه زمانی حوزه نوپای اسباب‌بازی روند صنعتی بودن خود را طی خواهد کرد؟ آیا تا ابد روند نوپایی را طی می‌کند و کم‌کاری‌ها بر سر نوپا بودن خواهد شکست؟ آیا قرار است جشنواره به دورهمی تبدیل شود و هر ساله روتین‌وار محصولات اقتباسی و کپی شده را برای مخاطبان به نمایش بگذارد یا قصد دارد راهی بگشاید برای حوزه اسباب‌بازی و تحولی ایجاد کند.

با وجود برگزاری جشنواره به صورت مجازی، خیلی‌ها امید گشایش ندارند و تنها به دلیل از ریتم نیفتادن روند هر ساله، ترجیح را به برگزاری می‌دانند تا برگزار نشدن. اما از ریتم نیفتادن به چه قیمت؟ به قیمت بی‌کیفیت بودن، تکراری و ملال‌آور بودن؟ قرار نیست با نمایش چند روزه از رویدادها، نشست‌های کسل‌کننده و کپی‌های اقتباسی صنعت اسباب‌بازی شکل بگیرد.

اشکان جواهری طراح و تولیدکننده بردگیم درباره برگزاری جشنواره اسباب‌بازی، در قیاس با جشنواره تخصصی اشپیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: امسال نمایشگاه اشپیل که به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره بازی در دنیا شناخته می‌شود هم به خاطر کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد که انتظارات خیلی‌ها را برآورده نکرد و برگزاری بسیار متوسط بود. البته باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که برای بار اول آزمون و خطا در برگزاری وجود داشت و باید این حق را به برگزارکنندگان داد که نتوانند تمام انتظارات حضوری برگزار کردن را برآورده نکردند.

او ادامه داد: بالاخره یکی از اهداف این نمایشگاه برقراری ارتباط و تعامل میان طراحان و تولیدکنندگان و… است و با مجازی بودن این اتفاقات هم وجود ندارد. با حضور اشخاص و بازی هر محصول اتفاقات و تعامل رخ می‌دهد، حتی ارتباط با مخاطب هم در نمایشگاه حضوری مؤثر است در غیر این صورت هر فعال این حوزه می‌تواند برای برقراری ارتباط از طریق ایمیل با هم در ارتباط باشند از همین رو، تمام لطف نمایشگاه به حضوری بودن آن است. وقتی این اتفاق رخ ندهد، خصوصاً در بازی خیلی آن جشنواره یا نمایشگاه کاربردی نخواهد بود. وقتی نمایشگاه اشپیل به صورت مجازی برگزار شد و نتوانست انتظارات را برآورده کند (البته در مقایسه با نمایشگاه پارسال اشپیل که به صورت حضوری بود متوسط می‌دانم با این حال مجازی بودنش هم خوب بود) جشنواره اسباب‌بازی در کشورمان معلوم است به چه صورت خواهد بود، البته به‌عنوان اولین برگزاری به‌صورت مجازی شاید خطا و ایرادات زیاد باشد.

او درباره دستاوردهای جشنواره اسباب‌بازی و برگزاری نشست‌های تخصصی گفت: به نظر من این سخنرانی‌ها هیچ دستاوردی ندارد، مثلاً سخنران و متخصص خارجی می‌آورند که درباره موضوعات صحبت کند این فرد چه یک ساعت سخنرانی کند و چه ۱۰۰ ساعت هیچ فرقی نمی‌کند، حتی حرفه‌ای ترین طراحان دنیا را هم برای سخنرانی بیاورند باز هم بازخورد عملی نخواهد داشت، بیشتر شبیه نمایش دادن است.

جواهری افزود: البته جشنواره‌ای که هر سال برگزار شده به دلیل از ریتم نیفتادن، وقفه یک‌ساله ایجاد نشود و برگزار شود. خوب است، مجموعه ما هم تصمیم نداشت امسال در جشنواره شرکت کند اما به دلیل ارتباط مخاطبان تصمیم گرفتیم که حضور داشته باشیم تا بتوانیم از طریق مجازی، با مخاطبان ارتباط بگیریم و یا آنلاین بازی‌ها را انجام دهیم.

او درباره طراحی بازی جدیدش گفت: دو تا بازی طراحی شده داریم که در نمایشگاه اشپیل معرفی کردیم اما در جشنواره اسباب‌بازی به دلیل مجازی بودنش، تصمیم گرفتیم در موقعیتی دیگر بازی‌ها را معرفی کنیم. معبد، اقلیم و آخرین ایستگاه از بازی‌های جدید ما است که طراحی شدند و در آینده در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه قرار خواهد گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار