کد خبر: ۹۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در گفت و گو با حرا مطرح شد:


حرا – با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما، شاخص های رسانه مطلوب در تراز جمهوری اسلامی را تشریح بفرمایید لطفا:

امروزه اساسی ترین دارایی ملت ها و کشورها میراث دانش و آگاهی آنهاست . این دانش و آگاهی یک کالای راهبردی است و برای همه ملت ها دارای یک امراستراتژیک محسوب می شود . از جمله شاخص های توسعه یافتگی کشورها و ملت ها برخورداری مردم آن کشورها از آگاهی های وسیع ، اطلاعات و دانش به روز می باشد . رسانه ها ابزار امروزین این دانایی هستند . با وجود این رسانه هاست که جوامع سنتی و صنعتی به جوامع اطلاعاتی حرکت می کنند . قرن 21 قرن جامعه اطلاعاتی است و ابزار تکمیل این جامعه اطلاعاتی رسانه های قدرتمند و پرنفوذ و پر مخاطب ، رسانه های به روز و مبتنی بر تکنولوژی های نوین است . امروز تصور می شود که زندگی بدون رسانه قابل تصور نیست، رسانه ها بخش معظمی از حیات بشری و زندگی اجتماعی ملت ها را تشکیل می دهند . در تراز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ، رسانه ها باید کارکردهای مطلوب خودشان را ارائه بدهند . اگر ما بتوانیم برای رسانه کارکردهای مختلفی از جمله کارکرد خبری و آموزشی قائل باشیم و نیز کارکرد راهنمایی و رهبری مردم، کارکرد سیاسی و اجتماعی ، با این سه حوزه کارکردی رسانه ها تاثیر شگرفی در حیات بشری خواهند داشت . با این کارکردها رسانه ها در تراز جمهوری اسلامی خواهند توانست اعتماد مردم را جلب نمایند تا مردم اعتقادات خود را در اختیار رسانه ها قرار دهند و با این اعتماد به رسانه اخبار،سرگرمی، آموزش و آگاهی از رسانه در اختیار بگیرند . با این وجود من تصور میکنم که در تراز جمهوری اسلامی رسانه ها می توانند شاءن تربیتی هم پیدا بکنند . جامعه رسانه ایی جامعه ایست که رسانه ها همانند پدر و مادر و والدین، همانند مدرسه به عنوان یکی از نهادهای جامعه پذیری ایفاگر نقش تربیتی برای نسل های آینده این جامعه هست . من تصور می کنم دانش افزایی و ارائه اطلاعات سودمند باید در دستور کار رسانه های جمهوری اسلامی قرار بگیرد ، با اعتماد آفرینی و انعکاس درست مباحث و ارائه راهکارهای درست به مردم ، امکان سنجش و انتخاب صحیح برای مردم فراهم بکند . اگر رسانه ها این ویژگی ها را داشته باشند قادر خواهند بود که شان ملی و رتبه کشور ما را در عصر رسانه ایی شدن بر عهده بگیرند و ایفاگر نقش خود باشند .


حرا – از منظر شما گردش اطلاعات در رسانه ها چگونه ارزیابی می شود؟

من معتقدم که رسانه ها معمولا به عنوان یک تامین کننده نیازهای جامعه و خدمات عمل می کنند . این خدمات و سرویسها می تواند اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی،آموزشی، فناوری،اطلاع رسانی و تفریحی و سرگرمی باشد . اگر چنین رسالتی برای رسانه قائل باشیم، در این ملزومات مهم دنیای شبکه شدن با هم بود و خواهد توانست در انتقال نیازهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر کارکرد از خود بروز بدهد . اگر رسانه ها این کارکرد و این خدمات را ارائه بدهند ، خواهند توانست برای افزایش آگاهی و دانش افزایی مردم به منظور انتخاب بهینه در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی به کمک مردم بیایند، هرآنچه که مردم نیاز دارند تا در حوزه های فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشند، تا مبتنی بر آگاهی ها ، رفتار خودشان را اعتلا ببخشند رسانه ها این آگاهی ها را در اختیار مردم قرار خواهند داد و علاوه بر این نکته ، رسانه ها خواهند توانست تغییرات مهمی در کنش جمعی مردم ایفا بکنند و سال به سال و نسل به نسل این تغییر کنش و اعتلای رفتاری حاصل بشود و فرهنگ ملت ها به سمت فرهنگ اعتلایی سوق داده شود . 


حرا – با توجه به فرمایشات خود حضرتعالی این باید ها و نباید های رسانه ها را با توجه به چالشهای پیش روی رسانه ها را در کشور ما تشریح می فرمایید؟

رسانه ها به دلیل منبع دانایی نقش مهمی در جابجایی قدرت در جوامع مختلف ایجاد می کند . امروز در جوامع ، دانایی به جای ثروت مادی ، منشا اقتدار هست . رسانه ها باید برای اعتلای آگاهی مردم تلاش بکنند و با تقویت زیرساخت های فکری ، فرهنگی و اجتماعی و معرفتی مردم ، ۀنها را به سمت ارتقا شاخص های مختلف زندگی سوق بدهند . من معتقدم که نسل امروز بیش از نسلهای گذشته تحت تاثیر رسانه است و این رسانه ها توانسته اند توجه نسل فعلی را بیشتر از نسلهای گذشته به خودشان معطوف بدارد . حال که چنین اتفاقی افتاده است و رسانه ها در شکل گیری اذهان عمومی یک جامعه تاثیرگذار بوده اند و در طراحی شخصیت انسان ایرانی موثر بوده است، حال که چنین اتفاقی افتاده من معتقدم که این جایگاه رسانه ها ایجاب می کند که به بخشی از لوازم و باید ها و نباید های رسانه ایی توجه ویژه بکند . الان که رسانه ها جایگاه برجسته ایی دارند ، باید بیش از گذشته اعتماد مردم را جلب بکنند . حال که رسانه ها باعث شکل گیری شخصیت انسان ایرانی به رسمیت شناخته شده، باید رسانه ها بتوانند انسان ایرانی را بر قله دانایی و معرفت بنشانند . باید با جلب آحاد مردم ایران ، خدمات لازم و مناسب برای یک لیست انسانی و اخلاقی به مردم ارائه بدهد، باید های رسانه ایی ایجاب می کند که رسانه ها تمام تلاش خودشان را برای گسستن هر فرد ایرانی از مختصات مذموم فرهنگی و اجتماعی و پیوستن آنها به مفاهیم فرهنگی و اجتماعی بکوشند، اگر چنین اتفاقی بیافتد رسانه ها وظایف خودشان را انجام داده اند . اما نباید های رسانه هم مهم است .رسانه ها نباید موج آفرینی و شوق آفرینی صرف را در دستور کار خودشان قرار بدهند . سطحی نگری و قضاوت های سطحی و نتیجه گیری های بدون انجام بررسی های لازم و حتک حرمت شهروندان و ارائه مباحث سطحی و فاقد داده های علمی چالشهایی است که رسانه ها هم اکنون با آن دست به گریبان هستند . ما نباید رسانه هایی داشته باشیم که از اعتماد عمومی مردم سو استفاده بکنند . نباید رسانه هایی داشته باشیم که اطلاعات سطحی و غیر عمیق و پالایش نشده در اختیار مردم قرار بدهند . رسانه ها باید بتوانند برای ایجاد سرگرمی و تفریح و نشاط، داده های علمی و اجتماعی و فرهنگی در اختیار مردم قرار بدهند . 


حرا – به عنوان سوال آخر از حضرتعالی که خود یکی از مسئولین حوزه رسانه هستید، ویژگی های اهالی رسانه را هم برای خوانندگان می فرمایید؟

اصحاب رسانه اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب و رسانه های مجازی ، می بایست دارای هوشمندی و تلاش و کارآمدی باشند . فردی که در رسانه ایی مشغولیت دارد یا ماموریت های رسانه ایی دارد ، باید بتواند بیش و پیش از دیگران به آگاهی های محیطی دست پیدا بکند . باید بیش و پیش از دیگران به تولید آگاهی کمک بکند تا پس از تولید آگاهی و دست یافتن به معرفت صحیح بتواند در انتقال این آگاهی ها و داده ها به مردم ایفاگر نقش باشند . من معتقدم که اصحاب رسانه باید بتوانند از یک دست آگاهی های تولید شده را بگیرند و با دست دیگر این آگاهی ها را در جامعه توضیع بکنند . یک دست جام باده و یک دست زلف یار ، رقصی چنان میانه ی میدانم آرزوست . حال که نسل امروز ما بیشتر از والدین و مدرسه و محیط از رسانه ها تاثیر میپذیرند ، و حال که دیواره های حائل میان جهان کودک و بزرگسال از بین رفته ، باید اصحاب رسانه با هوشمندی بتوانند به انتقال اطلاعات به شهروندان ، چونان عمل کنند که این اطلاعات موجب تقویت نظام رفتاری معقول در میان مردم بشود و عقلانیت جمعی را تثبیت بکند . اگر چنین اتفاق مبارکی رخ بدهد ، ما به همبستگی اجتماعی ناشی از آگاهی دست پیدا خواهیم کرد و امیدوارم که رسانه ها چنین کارکردی را از خود بروز بدهند . 

گزارش شده توسط:
شاهد محمدنژاد – موسسه حرکت رشد و اعتدال

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار